USD |3.2273 RON EUR |4.4625 RON CHF |3.6572 RON HUF |0.014475 RON Valabil 24 aprilie 2014

ARO IMS 57

In perioada interbelica Rusia a achizitionat licenta Ford asambland sub marca GAZ automobile tip „A“ si autocamioane. Dupa izbucnirea razboiului pe platforma mecanica a GAZ A uzina din Gorkiy a fabricat (august 1941) un automobil 4x4, GAZ 64. Acest model a cunoscut mai multe versiuni "64" (1941-42, 684 unitati), "67" (1943-44), "67B" (1944-53) (ambele variante insumand 92.843 unitati). In perioada 1953-1972 o varianta modernizata, "69" , a fost produsa in 634.256 exemplare.

Intreprinderea Metalurgica de Stat din Campulung a inceput sa produca o serie de piese de schimb pentru aceste vehicule. Parcul auto era foarte invechit si intr-o stare deplorabila, asa incat se trece la producerea motorului de Ford A la care rusii renuntasera, datorita fiabilitatii scazute (principala problema era presiunea uleiului - cuzinetii erau turnati direct in biele si capace) si a consumului ridicat,  in favoarea celul mai evoluat preluat de la Dodge. De la o zi la alta numarul pieselor asimilate crestea astfel incat dupa motoare au putut fi realizate integral si cutii de viteze. De aici si pana la producerea de automobile a fost numai un pas facut la sfarsitul anului 1957.

Asa a aparut automobilul IMS 57, botezat dupa abrevierea numelui uzinei producatoare (Intereprinderea Metalurgica de Stat) si a anului lansarii (1957). La acea ora intre doua state comuniste nu se punea problema vreunei licente, lucru pe care probabil ulterior partea rusa l-a regretat pentru ca in Romania renastea astfel industria de automobile care debutase la inceputul secolului trecut la Arad cu automobilele MARTA si a continuat in anii ‘30 la Bucuresti cu FORD.

Primele caroserii au fost fabricate manual, pe butuci din lemn de tinichigii Grigore Negoita si Gita Holbosan. In 1957 au fost produse 154 de exemplare IMS 57, iar in 1959 un numar de 760. Nu detinem date referitoare la productia anului 1958 dar estimam ca nu a depasit 1000 de exemplare, in concluzie productia totala IMS 57 s-a situat in jurul cifrei de 2000 de exemplare. Echipat cu un motor "MAS" cu patru cilindri in linie, de 3260 cmc, 50 CP / 2800 rpm, IMS 57 poate atinge o viteza maxima de 80 km/h, consumul fiind de 24 l/100km. Greutatea totala este de 2265 kg, iar sarcina utila 650 kg.

................................................

................................................

Din datele pe care le detinem un singur exemplar IMS 57 a supravietuit pana in zilele noastre. El este expus la parterul cladirii ARO S.A. din Campulung. In 2006 in presa a aparut zvonul ca acest automobil va fi scos la licitatie, vehiculandu-se cifra de 57.000 EUR, mare in opinia noastra si daca s-ar taia un 0. IMS-ului 57 care in 1959 a fost inlocuit in productie de M59.

Date Tehnice ARO IMS 57

Perioada de fabricatie : 1957-1959
Unitati produse : circa 2000
Motor : patru cilindri in linie, benzina, cu supape laterale,
Capacitate cilindrica : 3260 cmc
Putere : 50 CP la 2800 rpm
Raport de compresie : 4,5
Cutie de viteze : manuala, cu trei trepte, nesincronizata
Masa totala : 2265 kg
Sarcina utila : 650 kg
Consum mediu : 24 l / 100 km
Panta maxima admisibila : 25 grade
Viteza maxima : 80 km/h

sursa: www.arom461.ro

Publicitate







Publicitate